Cross border trends in de bungalowmarkt

BungalowSpecials.nl is al elf jaar actief in de bungalowwereld. In 2005 werd BungalowSpecials.nl opgericht, maar al snel volgde uitbreiding naar het buitenland. Inmiddels bezit BungalowSpecials naast een Nederlandse website, een Belgische, Duitse, Engelse en Oostenrijkse website. Het afgelopen jaar is het boekingsgedrag tussen de labels onder de loep genomen met als uitkomst een aantal noemenswaardige trends. 

Wie gaat het langst op vakantie?

Er is gekeken naar de duur van de geboekte vakanties en hieruit is gebleken dat Duitsers het langst op vakantie gaan. Nederlanders boeken vakanties met een gemiddelde verblijfsduur van bijna 5 dagen. De Duitsers zijn echter koploper met een gemiddelde verblijfsduur van ruim 5 dagen. De Belgen gaan het minst lang op vakantie en zitten met een gemiddelde van 4,28 nog een stuk onder de Nederlanders. 

Verblijfsduur vakantie per label

Wie geeft het meeste uit?

Uit onderstaande figuur wordt direct duidelijk dat de Engelsen het meeste besteden. Zij geven gemiddeld 25,5% meer uit dan de Nederlanders. Ook de Duitsers tasten dieper in de buidel uit als het aankomt op vakantie. Zij besteden 9,5% meer dan de Nederlanders. Houden wij dan echt als enige de hand op de knip als we een vakantie boeken? Ook Belgen boeken over het algemeen voor lagere bedragen. De gemiddelde reissom van de Belgen ligt namelijk 6% lager dan bij ons. 

Hoogte reissom per boeking

Wie is er als eerste bij?

Onze Oosterburen zijn er het snelst bij als het aankomt op het moment van boeken. Gemiddeld boeken de Duitsers bijna 68 dagen voor vertrek hun vakantie op FerienparkSpecials.de. Bij de Nederlanders en de Belgen wordt er tussen de 55 en 58 dagen voor vertrek geboekt. 

Moment van boeken vakantie

Nederlander kiest voor meeste extra's

Wij zijn misschien prijsbewust, maar de cijfers liegen er niet om als het gaat om het boeken van extra's. Maar liefst 37% van alle boekingen via BungalowSpecials.nl bevat één of meerdere extra's. Vorig jaar lag dit aandeel onder de Nederlandse boekingen op 33%, maar over 2016 is het totale aandeel gestegen naar 41%. 

Wie boekt meeste extra's

Overige opvallende resultaten